In het tweede kwartaal van 2025 heeft Transcape opnieuw belangrijke stappen gezet in de ondersteuning van kinderen, jongeren en gezinnen in de gemeenschap rond Mankosi. De projecten variëren van voorschoolse opvang tot microfinanciering en van huiswerkbegeleiding tot gezondheidszorg. Hieronder een overzicht van de activiteiten, verhalen en uitdagingen van de afgelopen maanden.
Het complete en originele verslag (Engelstalig) is hier te downloaden. Het verslag bevat per projecten een aantal leuke foto's.
De preschool telde dit kwartaal 40 kinderen van 1 tot 5 jaar. De dagelijkse structuur met spel, liedjes, rekenen, tekenen en buitenspelen helpt de kinderen vertrouwen op te bouwen en zich thuis te voelen op school. Hoewel sommige kinderen aan het begin van het kwartaal nog tranen lieten, groeide hun flexibiliteit en plezier zichtbaar. Een bijzonder verhaal is dat van Lunabile, een levendige jongen van vijf die soms worstelt met het vinden van aansluiting. Zijn gedrag leidde tot spanningen, maar dankzij de betrokkenheid van zijn juf, een maatschappelijk werker en zijn ouders wordt er nu samen gezocht naar manieren om hem beter tot zijn recht te laten komen. De Preschool blijft kampen met een tekort aan klasruimte en een nijpende watercrisis: de tanks zijn leeg en de gemeente reageert traag. Toch blijft de inzet groot en heerst er saamhorigheid.
Het beursprogramma ondersteunde onder meer Onelihle, leerlinge op de middelbare school in klas 11. Na een vakkenpakketwissel gaat het beter met haar schoolwerk, al ervaart zij ook veel hinder van het watertekort op school. Ze droomt ervan advocaat te worden om gerechtigheid te brengen in haar gemeenschap. Ook Nolutho (aankomend leerkracht) en Phelokazi (gebruikt de bibliotheek en computers van Transcape) worden op verschillende manieren ondersteund.
De naschoolse lessen groeiden dit kwartaal van 30 naar 55 leerlingen uit groepen 1 t/m 9. Engels, wiskunde en lezen stonden centraal, met extra aandacht voor kinderen die extra steun nodig hebben. Ook samenwerking en zelfvertrouwen kregen nadruk: kinderen leerden elkaar helpen en durfden steeds vaker in de klas hun stem te laten horen.
Het overlijden van de 8-jarige Othalive door verdrinking bracht verdriet, maar ook verbondenheid in de groep. Een persoonlijke blik komt van Nqophisa (12), die naast school ook actief is in sport, kerk en de traditionele nkciyo-cultuur. Ze hoopt model te worden en andere kinderen te inspireren verantwoordelijke keuzes te maken.
In Gazini volgden dit kwartaal 11 studenten basiscursussen computergebruik. Hoewel de opkomst na Pasen terugliep doordat enkele deelnemers werk vonden, kregen de lessen een nieuwe impuls door assistenten uit de groep zelf. Ook groeide de interesse in omliggende dorpen: meer dan 100 mensen kwamen bijeen om hun belangstelling te tonen. Het grootste knelpunt is het beperkte aantal laptops.
Siyandiswa (38) vertelt hoe de lessen haar leven verrijken: ze leert niet alleen zelf, maar helpt ook anderen met sollicitaties en cv’s. Voor haar dochter is ze zo een rolmodel van doorzettingsvermogen.
De vrouwen in de naailessen maakten dit kwartaal tassen en oefenden met stof knippen. Ondanks onderbrekingen door stormschade en stroomuitval, bleef de groep gemotiveerd en vol humor samenwerken. Khunjulwa (38) deelt haar persoonlijke verhaal: van een moeilijke jeugd en gedwongen huwelijk naar een nieuw leven waarin naaien haar zelfvertrouwen en toekomst geeft.
Drie vrouwen die eerder een lening kregen voor een klein bedrijf, hebben hun lening volledig terugbetaald. Hun ondernemingen (van een winkeltje tot kippenhouderij) kennen uitdagingen, maar tonen ook veerkracht. Het tuinproject in Lujizweni boekt vooruitgang met nieuwe gewassen als kool en spinazie. Deelnemers zijn dankbaar en hopen dat het programma kan uitbreiden naar anderen in de gemeenschap.
Dit kwartaal lag de nadruk op voorlichting over PrEP (een preventieve pil tegen HIV) en het belang van testen. Voorlichtingssessies vonden plaats op scholen, waar jongeren veel vragen stelden over hiv, seksueel gedrag en traditionele gebruiken. De belangstelling en openheid waren groot – sommige leerlingen vroegen zelfs of de counselor hun vaste leraar kon worden.
Daarnaast werden 18 huisbezoeken gedaan. Daarbij bleek dat therapietrouw, vooral bij oudere mannen, soms een probleem is. Door familiegesprekken en praktische hulpmiddelen zoals het markeren van afspraken in kalenders, wordt geprobeerd dit te verbeteren.
Dankzij steun van partners en donoren blijft Transcape bouwen aan veerkrachtige gemeenschappen, waarin kinderen, jongeren en volwassenen kansen krijgen om te leren, te groeien en gezond te leven.